Google Translate

Translate the page to English. You can choose another language after the click Translate the page to English.

2025 - 04 - 16

Viktig information om tv- och bredbandsförändring den 30 april!

Information till er hyresgäster som vill nyttja fria
tv-kanaler efter den 30 april!

Som vi tidigare informerat har vårt avtal med La Cable upphört och ny kommunikationsoperatör är Telia. Under en övergångsperiod har La Cable fortsatt leverera sin tv-tjänst, men nu den 30 april upphör det och vi går helt över till Telia som leverantör av fria kanaler. Detta innebär att all support och ansvar gällande La Cables TV-utbud via digital-TV upphör den 30 april.

Aktivera dig innan den 30 april!

Om du endast vill ha kostnadsfria kanaler måste du så snart som möjligt aktivera dig och beställa tv-tjänsten ”Tv och streaming Start” hos Telia. På grund av leveranstid av tv-box och router samt att en kabeldragning eventuellt måste göras i din lägenhet rekommenderar vi dig att aktivera dig så snart som möjligt, antingen aktiverar du dig online på www.telia.se/aktivera eller via Telias kundtjänst på telefonnummer 020-20 20 70. När du har aktiverat dig skickar Telia kostnadsfritt en tv-box och en router till dig som du får hämta ut via postombud.

Vad innebär förändringen för dig som hyresgäst?

För dig som hyresgäst innebär detta att du så snart som möjligt måste göra ett aktivt val av tjänsteleverantör. Om du väljer Telia och deras tjänst med kostnadsfria tv-kanaler kommer du eventuellt behöva få en kabeldragning utförd i din lägenhet, detta på grund av att vi går från digital-TV (uttaget i vardagsrum) till fiberanslutning (uttag i hallen). Information om exakt tidpunkt för kabeldragning i just din lägenhet kommer du få av Telias underleverantör Eltel Networks, vilka även utför arbetet. Om du får ett brev av dem men inte är i behov av kabeldragning ska du ringa det angivna numret i brevet och avboka med dem.

Det här behöver du som hyresgäst göra:

> Aktivera dig hos Telia via webb eller telefon.

> Efter aktivering hämta ut tv-box och router via postombud.

> Ta del av information från Telia angående installation, detta får du via brev.

Telia hjälper dig vid behov med installation.

Telias utbud

I din hyra ingår Telias tjänst ”Tv och streaming Start” där du får tillgång till tv-kanaler samt bredband med en mycket låg hastighet. Tv-tjänsten innehåller sju kostnadsfriafria kanaler (SVT1, SVT2, TV4, SVT24, Kunskapskanalen, Barnkanalen och Axess TV). Information om bredband samt fler tv- och streamingpaket (utöver de fria kanalerna) hittar du på www.telia.se eller via www.zmarket.se där det finns fler tjänsteleverantörer att välja på.

Erbjudande till er som vill ha fler kanaler

I samband med denna övergång har vi på LudvikaHem tillsammans med Telia säkrat ett erbjudande till er som vill ha fler tv-kanaler. Genom att uppgradera till ”Tv Mellan” får du tillgång till *26 kanaler för 149kr/mån under 12 månader. Därefter 249 kr/mån. OBS! Detta gäller endast er som aktiverar er hos Telia.

Kontakta Telia om du har frågor eller om du behöver hjälp

Kontakta Telia om du har frågor kring aktivering, inkoppling, den nya tv-tjänsten, tv-boxen, routern, andra kanalpaket eller erbjudandet om uppgradering till ”Tv Mellan”.

Kontakt:
> Lös ditt ärende online på "Mitt Telia"
> Läs mer på Telias hemsida www.telia.se
> Ring Telias kundtjänst på 020-20 20 70, vardagar 08.00-19.00, lördagar 09.00-18.00, söndagar stängt

När du kontaktar Telia via hemsidan, i butik eller via telefon behöver du legitimera dig med BankID. Om du inte har möjlighet att legitimera dig med BankID ska du snarast möjligt beställa en personlig kod via telia.se/id eller via telefon 020-20 20 70, invänta kvar tills samtalet kopplas fram till en kundmottagare.

Vi hoppas att denna förändring kommer att gå bra för er hyresgäster och vår ambition är att kunna erbjuda er en bra driftsäker och kvalitativ leverans av tv- och bredbandstjänster!

Frågor och svar

Kollektiva tjänster betyder att dina fibertjänster ingår i ditt boende. Beställ och aktivera enkelt tv-tjänsten på telia.se/aktivera. Där ser du vad som gäller för just dig och vilka tjänster som ingår, hur du får din utrustning, inloggningsuppgifter med mera.

Här kan du läsa mer om hur du kommer igång.

Efter du har aktiverat dina tv-tjänsten kan du se dem på Mitt Telia.

Här kan du läsa mer om hur du lägger in nya koder i tv-boxen.

Tv och streaming Start ingår i din hyra. Paketet har sju kanaler och play playtjänster. Läs mer här: https://www.telia.se/produkt/kollektiv-start

Du får tv-utrustningen och instruktionsmanualer när du aktiverat dina tjänster. I beställningsbekräftelsen framgår hur utrustningen skickas till dig. Du kan även kontakta Telia på 020-20 20 70 så hjälper de dig.

Det finns två sätt att ta reda på det

  1. Logga in på Mitt Telia med BankID. Titta på översikten Mina abonnemang. Om Telia Tv finns i din lista är din tv-tjänst redan aktiverad.
  2. Sätt på din tv. I menyn går du till Om tjänsten, sedan Teknisk information. Där hittar du en sifferkod. Om koden börjar med 11 är din tv-tjänst redan aktiverad.

Streamingtjänsten Telia Play ingår i alla tv- och streamingpaket så att du kan ta med dig ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV. Se ditt tv-utbud var du vill, när du vill både hemma och i hela EU/EES. Här hittar du information om hur du kommer igång.

Bredbandet som ingår är gratis för våra hyresgäster och är mest till för att kunna sköta enklare ärenden så som t.ex. bankärenden, mail etc. Man får alltså tillgång till internet för det nödvändigaste utan att köpa en kapacitet som man inte behöver.

Hastigheten (Mbit/s) är ett varierande värde beroende på hur många som använder internet vid just det tillfället. Hastigheten kan över tid variera utifrån vad som står i avtalet.

Se olika guider för inkoppling av utrustning nedan.

  • Lös ditt ärende online på Mitt Telia
  • Ring Telias kundtjänst på 020-20 20 70
    Vardagar: 08.00-19.00
    Lördagar: 09.00-18.00
    Söndagar: stängt

Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod. Läs mer på telia.se/id. Du kan även ringa och beställa på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent.

Vi hoppas att denna förändring kommer att gå bra för er hyresgäster och vår ambition är att kunna erbjuda er en bra driftsäker och kvalitativ leverans av tv- och bredbandstjänster!