Google Translate

Translate the page to English. You can choose another language after the click Translate the page to English.

Hyr och betala

Hyra

Enligt hyreslagen ska hyran betalas i förskott och senast sista vardagen i varje månad. När du tecknat ett nytt hyresavtal hos oss skickas fakturan automatiskt ut via e-post. Om du önskar få en pappersfaktura behöver du kontakta vårt kundcenter. Det går även att välja autogiro eller e-faktura som betalningsmetod.

Försenad hyresinbetalning

De flesta av våra hyresgäster betalar sin hyra i rätt tid, men inte alla. Den som inte betalar i rätt tid erhåller ett inkassokrav. Detta innebär att man belastas med en inkassokostnad samt en dröjsmålsränta enligt räntelagens bestämmelser. Även den rättsliga hanteringen med betalningsföreläggande, ev stämning och avhysning tillkommer och belastar normalt hyresgästen. Om dröjsmålet med betalning är så allvarligt riskerar man dessutom att belastas med en betalningsanmärkning samt att bli avhyst från sin bostad eller lokal.

Påminnelse

Vi skickar ingen påminnelse på hyror som inte betalas i tid. Obetalda hyror går direkt till inkasso. För att slippa extrakostnader - tänk på att betala din hyra i tid.

E-faktura

E-faktura är både ett smidigt och miljövänligt sätt att betala hyran då hyresavin kommer direkt till din internetbank.

För att välja e-faktura: Logga in på din internetbank, leta upp var man anmäler elektronisk faktura, välj LudvikaHem i listan och klicka på anmälan. Fyll i de uppgifter som efterfrågas, godkänn/skicka anmälan.

Fördelar med e-faktura, förutom att det är miljövänligt, är att det är bekvämt att hyresavin kommer in till din internetbank samt mindre risk för missade förfallodagar jämfört med pappersfakturor. Har du valt E-faktura får du ingen pappersfaktura.

Autogiro

Om du vill betala din faktura med autogiro ansöker du genom att fylla i en autogiroblankett och lämna in blanketten till oss eller skicka den per post, adressen ser du nedan. Pengarna dras från ditt konto den sista i varje månad.

Observera att det är olika blanketter beroende på vilket bolag du hyr av.

Blankett att ladda ner om du hyr av LudvikaHem Autogiroblankett Pdf, 379.8 kB.
Skickas till: LudvikaHem AB, Box 13, 771 21 Ludvika

Blankett att ladda ner om du hyr av Ludvika kommunfastigheter Autogiroblankett Pdf, 380.5 kB.
Skickas till: Ludvika kommunfastigheter AB, Box 63, 771 22 Ludvika

Frågor och svar

Du kan kontakta oss så får vi se över om det finns möjlighet att göra en avbetalningsplan.

Nej, du får ingen pappersfaktura.

Pengar dras från ditt konto sista bankdagen varje månad, totalt görs fyra försök. Vid utebliven betalning skickas ingen påminnelse. Det är ditt ansvar att själv kontrollera att hyran blivit betald.

Finns aktuell mejladress går det med automatik ut en betalningspåminnelse redan två dagar efter sista betalningsdatum.

Kontakta och informera oss snabbt, ju snabbare vi får vetskap om en kris i bostadssituationen desto snabbare kan vi agera och förhindra en vräkning.

Kronofogden kontaktar dig om tidpunkt för vräkning. Om du inte har flyttat innan vräkningsdagen kommer Kronofogden att byta lås till bostaden. Är dina saker kvar i lägenheten töms den av Kronofogden, sakerna magasineras sedan i tre månader, därefter slängs eller säljs de.

Mer information om vräkning hittar du på Kronofogdens hemsida Kronofogden