Google Translate

Translate the page to English. You can choose another language after the click Translate the page to English.

Välkommen till oss!

Vi vill börja med att hälsa dig välkommen – hoppas att du kommer att trivas hos oss!

Det är mycket att tänka på när man ska flytta in i en ny lägenhet, här får du information om allt du behöver veta och göra innan du flyttar in i din nya bostad.

Här kan du ladda ner den övergripande inflyttningsinformationen:
Välkommen till LudvikaHem! (svenska) Pdf, 400 kB.
Välkommen till LudvikaHem! (engelska) Pdf, 406.1 kB.

Elnätsavtal och elavtal

Teckna elnätsavtal – få el levererad hem till dig via elnätet!

Innan du flyttar in är det viktigt att du tecknar ett elnätsavtal för din nya adress. Eftersom VB Energi äger elnätet i Ludvika kommun, ska elnätsavtalet tecknas hos dem – senast fem arbetsdagar före inflyttning för att säkerställa att det finns el i bostaden på inflyttningsdagen.

Du kan teckna elnätsavtalet genom att:

  • Ringa VB Energi på 0771-98 70 00 (vardagar kl. 08.00–16.00)
  • Besöka vbenergi.se och fylla i uppgifterna där

Observera att du måste teckna elnätsavtal med VB Energi – det ger dig rätt att använda deras elnät, men du väljer själv vilket elhandelsbolag du vill köpa din el från.

Undantag – du som flyttar till Fredriksberg

Om du ska flytta till Fredriksberg, ska du istället teckna elnätsavtal med energibolaget Ellevio.
Kontakta Ellevio via telefon: 0771-53 53 00 (vardagar kl. 08.00–17.00)

Observera att du måste teckna elnätsavtal med Ellevio om du bor i Fredriksberg – det ger dig rätt att använda deras elnät, men du väljer själv vilket elhandelsbolag du vill köpa din el från.

Adresser där elnätsavtal inte behöver tecknas

Om du flyttar till någon av följande adresser, behöver du inte teckna ett elnätsavtal själv – det är redan gjort av LudvikaHem: Vasagatan 4, Fredsgatan 28 & 30, Köpmansgatan 11, Ljunghällsvägen 39, Ljunghällsgården 4 & 5,
Högbergsgatan 93, 95, 99, 101 & 109, Gamla vägen 62 och Ängsgården.

Val av elhandelsbolag – teckna elavtal för elen du förbrukar!

För elen du själv förbrukar kan du välja att köpa el (teckna elavtal) från valfritt elhandelsbolag. Däremot kan du inte byta elnätsägare – det är alltid VB Energi (förutom i Fredriksberg där det är Ellevio som är elnätsägare).

Om du väljer att byta elhandelsbolag är det viktigt att du informerar din elnätsägare om detta.

Hemförsäkring

Som hyresgäst hos oss måste du ha en hemförsäkring. Det finns mycket som kan hända som du själv inte råder över, till exempel inbrott, brand eller vattenskada. Det är viktigt att man har en hemförsäkring om olyckan skulle vara framme. Du väljer själv hos vilket försäkringsbolag du vill teckna en hemförsäkring.

Konsumentservice är en oberoende jämförelse- och informationstjänst med inriktning mot privatekonomi. Det fungerar som en konsumentvägledare där du inför nyteckning eller förändring av din hemförsäkring kan jämföra olika försäkringsbolag och deras villkor.

Här kan du ladda ner informationen om hemförsäkring:
Hemförsäkring (svenska) Pdf, 247.5 kB.
Hemförsäkring (engelska) Pdf, 247 kB.


Adressändring

Enligt folkbokföringslagen ska du vara folkbokförd där du bor. När du flyttar ska du därför direkt göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag. Det är även bra att göra en adressändring på adressandring.se, där kan du även beställa eftersändning av post mot en avgift.

Lägenhetsnummer för adressändring

Det lägenhetsnummer som du ska ange i samband med din adressändring är Lantmäteriets lägenhetsnummer (ett fyrsiffrigt nummer) som du hittar på hyresavtalet, på Mina sidor eller anslaget i trapphuset dit du ska flytta.

Hyra

Enligt hyreslagen ska hyran betalas i förskott och senast sista vardagen i varje månad. På din hyresavi ser du betalningsdatum. Din hyresavi skickas ut via e-post och på ”Mina sidor”. Om du önskar få en pappersfaktura behöver du kontakta vårt kundcenter. Det går även att välja autogiro eller e-faktura som betalningsmetod. Mer information om hur du aktiverar e-faktura eller ansöker om autogiro hittar du här.

I förhandling med hyresgästföreningen görs en årlig hyreshöjning som brukar inträffa kring årsskiftet.

Vad händer om jag inte betalar hyran i rätt tid?

Vi har ett samarbete med Inkasso AB Marginalen. Den som inte betalar hyran i rätt tid erhåller
därför ett inkassokrav från Marginalen vilket innebär att en avgift på 180 kr plus en dröjsmålsränta tas ut. Vi skickar ingen påminnelse, obetalda hyror överlämnas till Marginalen och blir direkt föremål för inkassoåtgärder.

Nycklar

När det är dags att flytta in i din nya bostad behöver du som kontraktsinnehavare kvittera ut dina nycklar till bostaden. Detta gör du antingen i vår Bobutik på Köpmansgatan 2 i Ludvika eller vid din nya bostad (om inget annat är överenskommet) – du kommer att bli kontaktad av oss där vi talar om vad som gäller för just dig! Tänk på att din första hyresavi måste vara betald vid nyckelkvitteringen och att du måste kunna legitimera dig med en giltig ID-handling vid nyckelutlämningen.

Nycklar kan hämtas tidigast den dag som står på ditt hyresavtal. Om den första dagen i månaden infaller under en lördag, söndag eller annan helgdag kan nycklar kvitteras ut närmast kommande vardag.

Hämta nycklar i Bobutiken

Om du ska hämta nycklarna i vår Bobutik på Köpmansgatan 2 i Ludvika kommer du att bli kontaktad av vårt kundcenter för att boka in en tid för nyckelöverlämning.

Hämta nycklar via din fastighetsvärd

Om du ska flytta till Ludvika Gård, Notgården, Nyhammar, Grangärde, Saxdalen, Sunnansjö, Fredriksberg eller Ängsgården i Marnäs sker nyckelöverlämningen via din fastighetsvärd. Cirka en vecka innan det är dags att flytta in kommer din fastighetsvärd att kontakta dig via telefon. Ni kommer då överens om tid och plats för överlämning av nycklar. Kom ihåg att ta med dig legitimation för att få kvittera ut dina nycklar samt ett hänglås till ditt förråd!

 

Telefon

Om du vill ha fast telefon i din lägenhet tar du själv kontakt med leverantörer av dessa tjänster.

Tv och bredband

Hos oss har du stora valmöjligheter till ett omfattande tv-utbud och bredbandstjänster.

Kostnadsfria tv-kanaler och bredband

Som hyresgäst hos oss får du kostnadsfritt tillgång till Telias tv-tjänst ”Tv och streaming start” samt bredband 2/2 Mbit/s. Tv-tjänsten baseras på fiberteknik och ger dig möjlighet att titta live och streama innehåll både via tv-boxen och den kostnadsfria appen ”Telia play”. Kanalpaketet omfattar sju kostnadsfria kanaler: SVT1, SVT2, TV4, SVT24, Kunskapskanalen, Barnkanalen och Axess TV. För att få de fria kanalerna måste du aktivera dig hos Telia, detta gör du via telia.se/aktivera eller genom att ringa Telias kundtjänst på 020-20 20 70.

Övrigt utbud av tv-kanaler och bredbandstjänster

Du kan beställa ytterligare tv-kanaler och bredband via Zmarket. Där hittar du ett brett utbud av tjänsteleverantörer att välja mellan. Tjänster via Zmarket är tillgängliga för alla adresser i vårt fastighetsbestånd, med undantag för vissa adresser i Fredriksberg och våra äldreboenden.

Beställning av tjänsteleverantör:
För att beställa tjänsteleverantör går du in på Zmarket och söker upp din bostadsadress samt ditt elvasiffriga objektsnummer till din lägenhet (xxx-xxx-x-xxxx). Objektnummer hittar du på ditt bostadsavtal eller på utsidan av ytterdörren till din lägenhet. Därefter genomför du din beställning.

Efter att du har beställt en tjänst hos en tjänsteleverantör skickar de ut en tv-box för din tv och/eller en router för bredbandsanslutning till dig som du hämtar ut via postombud.

Rådgivning:
Vill du få information om vilket tv- och bredbandsutbud som passar just dig kan du få opartisk rådgivning om du ringer 010-130 79 79. Om du redan har valt en tjänsteleverantör för tv- och/eller bredband ska du ringa direkt dit och få hjälp med att komma igång!

Felanmälan ska alltid göras till den tjänsteleverantör du har avtal med!

Ladda ner informationen om vårt tv- och bredbandsutbud här:
Tv och bredband (svenska) Pdf, 1.4 MB.
Tv och bredband (engelska) Pdf, 1.4 MB.

Lägenhetens skick

Innan vi hyr ut lägenheten på nytt gör vi en avflyttningsbesiktning. Vi noterar eventuella skador och anmärkningar, men det kan ändå finnas brister som upptäcks först i efterhand. Har du synpunkter på besiktningsprotokollet ska det anmälas till Kundcenter inom åtta dagar efter inflytt.

Det är viktigt att ta hand om sin bostad för att bevara den i gott.
Här kan du ladda ner våra tips om hur du kan ta hand om din lägenhet:
Ta hand om din lägenhet (svenska) Pdf, 1.7 MB.
Ta hand om din lägenhet (engelska) Pdf, 1.7 MB.


Inflyttningsenkät

Två veckor efter du har flyttat in får du ett mail med en länk till en enkät av oss. Vi är mycket tacksamma om du tar dig tid att fylla i enkäten – dina åsikter är viktiga för oss och hjälper oss att bli bättre!

 

Gemensamma trivselregler

För att säkerställa att ni hyresgäster ska trivas och känna er trygga i era hem är det viktigt att ni följer våra gemensamma trivselregler och visar hänsyn till varandra.

Här kan du ladda ner information om våra trivselregler:
Gemensamma trivselregler (svenska) Pdf, 252.1 kB.
Gemensamma trivselregler (engelska) Pdf, 236.4 kB.


Tips från hyresvärden!

I många av våra lägenheter är det du som hyresgäst som själv står för kostnaden för din vatten- och elförbrukning. Här får du därför några tips på hur du kan hålla nere kostnaderna för din förbrukning av vatten och el:

Tips från hyresvärden – besparing av vatten och el (svenska) Pdf, 2.3 MB.
Tips från hyresvärden – besparing av vatten och el (engelska) Pdf, 2.3 MB.


Frågor?

Om du har några funderingar innan du flyttar in är du välkommen att kontakta vårt kundcenter på 0240-869 00 eller maila till info.fastighetsbolagen@ludvika.se.