Flytta in
Välkommen till oss!
Vi vill börja med att hälsa dig välkommen - hoppas att du kommer att trivas hos oss!
Det är mycket att tänka på när man ska flytta in i en ny lägenhet, här får du lite information om saker som kan vara bra att ha koll på!
Nycklar och taggar
Nycklar till bostaden kvitteras ut av kontraktsinnehavaren i vårt Kundcenter på Köpmansgatan 2 eller hos fastighetsvärden vid nya bostad (om inget annat är överenskommet). Kom ihåg att ta med dig giltigt legitimation eller BankID.
Nycklar kan hämtas tidigast den dag du har på ditt kontrakt. Om den första infaller under en lördag, söndag eller annan helgdag kan nycklar kvitteras ut närmast kommande vardag.
Adressändring
Du ska vara folkbokförd där du bor. När du flyttar ska du därför direkt göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag, men vill du ha eftersändning av annan post kan du beställa det hos Adressändring mot en avgift.
Lägenhetsnummer för adressändring
Det lägenhetsnummer som du ska ange i samband med din adressändring är Lantmäteriets lägenhetsnummer som du hittar på hyresavtalet, på Mina sidor eller anslaget i trapphuset dit du ska flytta.
El, telefon, TV och bredband
Elnätsavtal
Det är VB Energi som äger elnätet i Ludvika kommun. Du behöver senast fem dagar innan inflytt anmäla din nya adress till dem samt teckna ett elnätsavtal. Du väljer själv vilken elleverantör du vill teckna avtal med gällande förbrukningen.
Undantag gäller för dig som ska flytta till Fredriksberg. Då ska du teckna elnätsavtal hos energibolaget Ellevio. Det
gör du genom att ringa på 0771-53 53 00 (vardagar kl:08.00-17.00).
Telefon
Om du vill ha fast telefon i din lägenhet tar du själv kontakt med leverantörer av dessa tjänster.
TV och bredband
Som fastighetsägare är vi skyldiga att kostnadsfritt erbjuda baskanaler till din TV, önskar du fler kanaler måste du själv teckna ett abonnemang med en leverantör av bredband och TV.
Hemförsäkring
Som hyresgäst hos oss måste du ha en hemförsäkring. Det finns mycket som kan hända som du själv inte råder över, till exempel inbrott, brand eller vattenskada. Det är viktigt att man har en hemförsäkring om olyckan skulle vara framme. Du väljer själv hos vilket försäkringsbolag du vill teckna en hemförsäkring.
Lägenhetens skick
Innan vi hyr ut lägenheten på nytt gör vi en avflyttningsbesiktning . Vi noterar eventuella skador och anmärkningar, men det kan ändå finnas brister som upptäcks först i efterhand. Har du synpunkter på besiktningsprotokollet ska det anmälas till Kundcenter inom åtta dagar efter inflytt.
Inflyttningsenkät
Två veckor efter du har flyttat in får du ett mail med en länk till en enkät av oss. Vi är mycket tacksamma om du tar dig tid att fylla i enkäten - dina åsikter är viktiga för oss och hjälper oss att bli bättre!