IMD
Hitta på sidan
IMD - Individuell mätning och debitering
Med individuell mätning och debitering (IMD) betalar du bara för din egen, faktiska förbrukning - inte hela husets genomsnittliga förbrukning. I vissa hus mäts antingen el eller vatten och i vissa hus mäts båda. Med IMD kan du påverka dina kostnader och samtidigt bidra till en bättre miljö. Både du som hyresgäst och miljön blir vinnare.
Lägre grundhyra
Innan vi inför individuell mätning och debitering i en fastighet sänker vi grundhyran. Hyressänkningen är förhandlad med Hyresgästföreningen.
Genomsnittlig kostnad för el och vatten
Om du bor i ett hus där vi mäter förbrukning per lägenhet kan du själv påverka månadskostnaden. Observera att exemplen nedan är genomsnittlig kostnad, hur mycket just din kostnad blir beror på din förbrukning. Om du har en lägenhet med tvätt- och diskmaskin samt torktumlare får du räkna med en högre förbrukning.
Frågor och svar
Förutom att IMD är bra för både miljön och för dig som hyresgäst har EU ett direktiv om energieffektivisering, EED. Där står att individuella mätare för värme och varmvatten för hushållsbruk ska installeras i varje byggnadsenhet om byggnaden har centrala system för värme och tappvarmvatten eller försörjs med fjärrvärmesystem. Mer information finns på Boverkets hemsida.
Genom särskilda mätare kan vi läsa av hur mycket vatten och el som förbrukas i varje lägenhet.
Ja, du kan se din förbrukning på din hyresavi.
Din förbrukning debiteras månadsvis i efterhand på hyresavin. Som exempel betalar du det du förbrukade månad ett på din hyresavi för månad tre osv.
Vi som fastighetsägare har ett avtalat förmånligt pris på vatten och el och vi har inget vintsyfte med IMD, därav betalar du som hyresgäst ett självkostnadspris.
Om du vill sänka din vattenförbrukning finns det en del du kan göra. Du kan duscha istället för att bada och då tänka på att korta ner duschtiden samt stänga av vattnet när du tvålar in dig. Lika så när du borstar tänderna - varje minut du har kranen på rinner det ut cirka sex liter vatten. Om du har tvättmaskin och/eller diskmaskin i din lägenhet är det bra att fylla maskinen ordentligt innan du startar den. Om du diskar för hand - kom ihåg att använda en diskpropp.
Har du en droppande kran eller en toalett som rinner ska du göra en felanmälan via Mina sidor eller ringa vårt Kundcenter 0240-869 00.